
Björn Soenens was jarenlang VRT-correspondent in de Verenigde Staten. Hij hield er de vinger aan de pols tijdens de ambtstermijnen van twee presidenten: Donald Trump en Joe Biden. Om degelijke berichten te registreren, reisde hij door de vele staten en nam talrijke interviews af. Zo puzzelde hij scherpe analyses en leuke anekdotes bij elkaar. Hij schreef er boeken over zoals De laatste walvis, zijn zesde diepgravend relaas over de Amerikaanse geschiedenis. De bibliotheek van Asse nodigde hem uit voor een auteurslezing met dezelfde naam als het boek. Twee uur lang vertelde Soenens over zijn ervaringen. Hij sprak beknopt over de VS-geschiedenis van de voorbije decennia, maar uitvoerig over de tweede ambtstermijn van Donald Trump.

Ik was naar de voordracht gegaan met drie vragen in het achterhoofd. Wat zullen de gevolgen zijn van de midterm polls 2026 voor de Amerikaanse politiek? Waarom begon Trump zo snel en heftig aan een oorlog met Iran? Zal het hem lukken mits wetswijziging om een derde ambtstermijn te verwerven. Het waren ook drie vragen die het publiek aan Björn Soenens voorlegde. De auteur, die de gave van het woord heeft, beantwoordde ze uitvoerig en vooral geruststellend.


De zeehondjes op het Klein Strand in Oostende zijn echt schattig! Een tiental grijze zeehonden komen regelmatig rusten op de strandzone nabij het centrum en doen dit om energie te sparen. Soms schuiven ze op naar het water en springen en duiken tegen de golven in.
Gelukkig heeft de stad Oostende maatregelen genomen om zowel de toeristen als de dieren te beschermen. De zone waar de zeehonden chillen is afgesloten met een hek. Het is er verboden om te baden of de dieren te voederen. Honden moeten aan de leiband en fotografen en toeristen worden op 30 meter afstand gehouden. Vrijwilligers van het NorthSealTeam informeren graag en moedigen goed gedrag van de bezoekers aan. Dat geeft iedereen de kans om te genieten van het zeehondenspektakel.
Vooraleer het oude kloostergebouw op de Markt in Merchtem met de grond gelijk werd gemaakt, was het Mariabeeld uit de gevelnis verwijderd. Het bleek in slechte staat. Daarom besliste het schoolbestuur om het te laten restaureren door een kunstenaar-vakman. Een hele tijd was de madonna bijgevolg in het straatbeeld spoorloos en bij de inwoners zorgde dat toch wel voor ongerustheid. Het was immers een van de stopplaatsen tijdens de jaarlijkse Weg-om. Wat nu???
Het antwoord is er sinds kort: Maria is terug. Tijdens de grondige restauratie werden breukjes en scheurtjes weggewerkt. Bij onderzoek van het kleurpalet stootte de kunstenaar op de oorspronkelijk verflaag. De mantel van het oude beeld was overschilderd in vaalwit maar bleek van oudsher blauw. Die tint werd opnieuw aangebracht. Het resultaat is verbluffend.
In Dilbeek kreeg de dag van troost en herinnering een aandoenlijke invulling. Schoolkinderen uit het vijfde en 6de leerjaar hadden de voorbije dagen lantaarnhuisjes gemaakt. Op elk lantaarntje tekenden ze een portret van wie overleden was of schreven ze een persoonlijke boodschap of mooie tekst. De lantaarntjes werden op eilandjes gezet en die werden te water gelaten op de vijver van de watermolen van Pede. Zo brachten kinderen, ouders en grootouders, vrienden en vooral de gemeente, die initiatiefnemer was, samen licht voor overleden kinderen.
Met een jaarlijkse ledenbijdragen van 70 euro onderhoudt de Grimbergse afdeling een kwalitatief platform voor wie diepgaande informatie wenst. De lezingen worden gegeven door experts zoals professoren, journalisten, onderzoekers enz. die actuele kwesties vanuit diverse invalshoeken benaderen. Het aanbod is breed: van geopolitiek en technologie tot muziek en psychologie. Kortom, ADL biedt de mogelijkheid tot kritisch denken.
Zelf had ik me aangemeld voor de lezing Palestina, een (on)oplosbare kwestie? van VRT-journaliste Inge Vrancken. Ik ging er eigenlijk schoorvoetend naartoe omdat ik niet opnieuw geconfronteerd wilde worden met de ellende die dit conflict veroorzaakt. Dagelijks tonen de media ons beelden die ontegensprekelijk een diepe indruk op iedereen nalaten. Maar Inge Vrancken heeft me door de geschiedenis en de actualiteit van beide landen geloodst en deed dit helder en objectief. Ze belichtte niet enkel het ontstaan van Israël en de bezetting van de Palestijnse gebieden die al decennialang aanhoudt, maar ook de impact en invloed van landen als Libanon, Iran, de VS, Saudi-Arabië. Het was een boeiende avond en ik moet toegeven dat hoe meer ik weet, hoe beter ik de situatie kan inschatten. En het goede doel, dat gekoppeld was aan de lezing, is altijd heilzaam.
