Mag ik even? 2025 is de traditionele eindejaarsconferentie van Kamal Kharmach. Hij neemt daarin gebeurtenissen uit de politiek, media, maatschappij… op de korrel en dat wordt gesmaakt door iedereen die graag kritisch en lachend terugkijkt op het voorbije jaar. Het is net dat tikkeltje gedurfd en soms cynisch spreken dat ik ook waardeer.

De conference loopt momenteel in de theaterzalen. Ik zag ze in De Werf in Aalst waar Kharmach zijn gevatte en scherpe teksten drie dagen na mekaar losliet op een telkens uitverkochte zaal. Op oudjaar krijgt hij nog een ruimer forum met een comedyspecial op tv.
Kharmach eindigt zijn show altijd met een belerende boodschap. In deze editie ging die over de rijken in dit land die blijkbaar waanzinnig geldverslindende projecten doodnormaal vinden. Dit veroorzaakte zuur gelach in deze tijden waar iedereen gevraagd wordt de knip op de beurs te houden! Maar hij is meesterlijk op het podium en relativeerde het cynisme met de hoopvolle aankondiging dat hij in 2026 opnieuw papa wordt. Dat bericht is hoopvol. En is hoop op een mooi en deugddoend nieuw jaar ook niet wat we in het nieuwe jaar elkaar toch toewensen. Zonder twijfel weet Kamal Kharmach zijn publiek meesterlijk te bespelen.


Met een jaarlijkse ledenbijdragen van 70 euro onderhoudt de Grimbergse afdeling een kwalitatief platform voor wie diepgaande informatie wenst. De lezingen worden gegeven door experts zoals professoren, journalisten, onderzoekers enz. die actuele kwesties vanuit diverse invalshoeken benaderen. Het aanbod is breed: van geopolitiek en technologie tot muziek en psychologie. Kortom, ADL biedt de mogelijkheid tot kritisch denken.



Zelf had ik me aangemeld voor de lezing Palestina, een (on)oplosbare kwestie? van VRT-journaliste Inge Vrancken. Ik ging er eigenlijk schoorvoetend naartoe omdat ik niet opnieuw geconfronteerd wilde worden met de ellende die dit conflict veroorzaakt. Dagelijks tonen de media ons beelden die ontegensprekelijk een diepe indruk op iedereen nalaten. Maar Inge Vrancken heeft me door de geschiedenis en de actualiteit van beide landen geloodst en deed dit helder en objectief. Ze belichtte niet enkel het ontstaan van Israël en de bezetting van de Palestijnse gebieden die al decennialang aanhoudt, maar ook de impact en invloed van landen als Libanon, Iran, de VS, Saudi-Arabië. Het was een boeiende avond en ik moet toegeven dat hoe meer ik weet, hoe beter ik de situatie kan inschatten. En het goede doel, dat gekoppeld was aan de lezing, is altijd heilzaam.
