Een zondag in een zonnig Antwerpen. Wat is er heerlijker dan kuieren op de Waalse Kaai richting MOMU (Modemuseum) in de Nationalestraat. Dit weekend startte er de fascinerende expo Girls. Over verveling, rebellie en opgroeien. Deze tentoonstelling onderzoekt wat het is om meisje te zijn in een levensfase tussen kind en volwassene, een fase gekenmerkt door onzekerheid en vragen over de identiteit.
Het boeiende aan de expo is te ervaren hoe kledij, fotografie en film, ontwerpers en kunstenaars bijdragen aan de clichés over de meisjestijd. Dat wordt duidelijk met het kunstwerk van o.a. Veronique Branquinho, Jenny Fax, Léon Spilliaert… en met nagebootste tienerkamers, filmsequenties en typische attributen uit het meisjesbestaan (het communiekleed, het schooluniform, posters, dagboeken…). Dat alles brengt je in een sfeer van herkenning en melancholie.

Zelf herinnerde ik me heel wat attributen uit de tentoonstelling. Vooral vond ik het fijn om mijn inspirerend meisjesbeeld uit de jaren ’60 terug te zien op de cover van Vogue. Prettig om nog even in de betoverende ogen van Twiggy te kijken.
Girls. Over verveling, rebellie en opgroeien is een boeiende en vooral veelzijdige tentoonstelling over de identiteitsconstructie van jonge meisjes. Nog tot 1 februari 2026 is een bezoek mogelijk. Zeker doen want MOMU zelf is al een pareltje op zich.

Als smaakmaker mijn top 3: de Sedes Sapientiae of de Zetel der Wijsheid (die de patrones van de KUL voorstelt), Olivia van Lili Dujourie
(een metaalconstructie waarin je een vrouwenlichaam kan herkennen en een gelaat) en het retabel met taferelen uit de kindertijd en de passie van Christus (een indrukwekkend eikenhouten pronkstuk uit de 16de eeuw). Maar er is nog veel meer!