Girls in MOMU

Een zondag in een zonnig Antwerpen. Wat is er heerlijker dan kuieren op de Waalse Kaai richting MOMU (Modemuseum) in de Nationalestraat. Dit weekend startte er de fascinerende expo Girls. Over verveling, rebellie en opgroeien. Deze tentoonstelling onderzoekt wat het is om meisje te zijn in een levensfase tussen kind en volwassene, een fase gekenmerkt door onzekerheid en vragen over de identiteit.

Het boeiende aan de expo is te ervaren hoe kledij, fotografie en film, ontwerpers en kunstenaars bijdragen aan de clichés over de meisjestijd. Dat wordt duidelijk met het kunstwerk van o.a. Veronique Branquinho, Jenny Fax, Léon Spilliaert… en met nagebootste tienerkamers, filmsequenties en typische attributen uit het meisjesbestaan (het communiekleed, het schooluniform, posters, dagboeken…). Dat alles brengt je in een sfeer van herkenning en melancholie.

© Ronald Traeger

Zelf herinnerde ik me heel wat attributen uit de tentoonstelling.  Vooral vond ik het fijn om mijn inspirerend meisjesbeeld uit de jaren ’60 terug te zien op de cover van Vogue. Prettig om nog even in de betoverende ogen van Twiggy te kijken.

Girls. Over verveling, rebellie en opgroeien is een boeiende en vooral veelzijdige tentoonstelling over de identiteitsconstructie van jonge meisjes. Nog tot 1 februari 2026 is een bezoek mogelijk. Zeker doen want MOMU zelf is al een pareltje op zich.

Hilariteit over de Wetstraat

Bert Gabriëls is niet mijn meest geliefde comedian. Hij zet vaart in zijn opvoeringen, maar doet dat door heel wat omwegen in zijn verhaal te maken. Dat vergt veel inspanning en die heb ik niet als ik naar komedieshows ga. Maar nu ik hem aan het werk zag met Live vanuit de Wetstraat in een overvolle De Werf in Aalst, moet ik mijn mening bijstellen. Vorig seizoen (24-25) trad hij 35 maal op in uitverkochte zalen in Vlaanderen met deze show. Dit seizoen (25-26) zijn er een veertigtal gepland en opnieuw is het zoeken naar vrije zitjes. Hoe is dat succes te verklaren?

© Joost Van Hoey

Live vanuit de Wetstraat is een frisse voorstelling die je een kijkje geeft van wat er achter de schermen van de Belgische politiek gebeurt. Voor de inspiratie kon Gabriëls teren op zijn ervaring als jurist op het kabinet van Asiel en Migratie. Hij werkte drie jaren op het kabinet tijdens de mandaten van Sammy Mahdi en Nicole de Moor. Vanuit zijn werkervaring is het hem gelukt om harde kritiek en absurde werkmomenten te koppelen aan warme humor. Dat maakt de voorstelling ontzettend grappig. Verwacht geen cynische portretten van bekende politici. Integendeel! Hij rijgt woordgrappen, steken onder water en waargebeurde absurde situaties in een eenvoudige stijl aan elkaar. En dat maakt het twee uur lang heerlijk lachen.

Als je kan, probeer dan een ticket te kopen voor een van de komende voorstellingen.  Gegarandeerd wordt het een fijne avond.

Verrassing in Museum M

Leuven is één van mijn favoriete steden. Ik woonde er een tijdje en koester fijne herinneringen aan die plek. Vandaag bezocht ik er Museum M voor de tentoonstelling Collectie van M. Wat een pareltje!

Zowat 300 werken van oude meesters tot hedendaagse kunstenaars staan in de schijnwerpers. Beeldhouwwerk, schilderijen, video, keramiek, glas… zoveel valt er te ontdekken. De zalen zijn thematisch ingedeeld in o.m. licht en materie, projectie van de kunstenaar in zijn werk, symboliek en allegorie, weergave van de tijd…  Met een QR-code op de gsm krijgt de bezoeker toelichting. Het voordeel van zo’n digitale informatiebron is dat je kan stilstaan bij wat beelden van verleden en heden bij je losmaken. Mijn tip: zet zeker deze tentoonstelling op je to do-lijst. Je kan er terecht tot en met 29 april 2029.

Als smaakmaker mijn top 3: de Sedes Sapientiae of de Zetel der Wijsheid (die de patrones van de KUL voorstelt), Olivia van Lili Dujourie (een metaalconstructie waarin je een vrouwenlichaam kan herkennen en een gelaat) en het retabel met taferelen uit de kindertijd en de passie van Christus (een indrukwekkend eikenhouten pronkstuk uit de 16de eeuw). Maar er is nog veel meer!