Korte concerten in Brussel

© midis-minimes.be

Tijdens de zomermaanden mis ik de theater-, muziek- en dansvoorstellingen van de culturele centra en cultuurhuizen. Met het muziekfestival midis minimes vond ik een paar jaar geleden een geslaagde plaatsvervanger. Het festival vindt plaats in Brussel en organiseert elke werkdag vanaf 12.15 uur korte concerten van iets meer dan een half uur.

Het programma is gevarieerd en omvat zowel klassieke muziek als jazz, wereldmuziek en hedendaagse composities. Het publiek is  talrijk en divers: mensen die in hun lunchpauze van live muziek willen genieten, toeristen die Brussel en omstreken bezoeken en melomanen zoals ik er eentje ben. Voor 6 euro wordt muzikaal genot mogelijk. Midis minimes vindt plaats in het Koninklijk Conservatorium, de Onze-Lieve-Vrouw ter Zege op de Zavel, de Cercle Royal Gaulois of het Egmontpaleis. Wil je een van de volgende dagen mee genieten, surf voor het programma en alle praktische info naar  https://midis-minimes.be/

Een ecologisch fotofestival

Phestival is een thematische tentoonstelling in hartje Philippeville. Het jaarthema 2025 is Vivants en zoomt in op fauna, flora, mensen… kortom er is duidelijk een ecologische insteek.  Het is een gratis foto-expo in open lucht. De bezoekers kunnen via 5 wandelroutes genieten van de geselecteerde foto’s van zowel amateurs als professionals. De beelden zijn afgedrukt in groot formaat wat de beleving voor de bezoekers optimaal maakt.

Opnieuw waagde mijn man, Jean-Paul zijn kans en nam deel aan de fotowedstrijd. Twee van zijn inzendingen werden weerhouden. De foto die een zwerm vogels in de Uitkerkse Polder afbeeldt, paste in de subcategorie Mouvements et éléments en het beeld van de wilde bij in het bijenhotel werd gelauwerd in de subcategorie Mon jardin, mon balcon…. Ze kregen een plaats in de toeristische dienst van Philippeville.

Wil je ook genieten van al het moois dat natuur en kunst samenbrengt, dat kan tot 4 oktober. Zeker doen!

Ga je mee op nachtreis?

In het KMSKA loopt momenteel de tentoonstelling Nachtreis met het werk van Hans Op de Beeck. Deze expo is een unieke belevenis voor wie houdt van rust, schoonheid en verwondering. Als bezoeker maak je immers een mysterieuze reis langsheen grijze landschappen, grijze poëtische beelden en stille verduisterde kamers.

De 39 sculpturen zijn zo betoverend mooi dat je alles vergeet en dat de tijd lijkt stil te staan.  Zo zie je als bezoeker een jong reebokje aan de oever van een vijver; met een bevroren blik merkt het je aanwezigheid op. Een levensgroot beeld van een slapend meisje op een sofa lijkt verstild in de tijd; haar slapende trouwe hond ligt aan haar voeten. Een paaldorp volledig op schaal gemaakt zwijgt in de nacht; het kunstlicht uit de ramen en de lichtslingers benadrukken de stille verlatenheid. Een versteende levensgrote carrousel met vrolijke skeletten lijkt achtergelaten; de tijd heeft de stilstaande draaimolen bedekt met een grijze stoflaag. Slechts een enkele kinetische sculptuur van een vliegende kraai suggereert de beweging van vleugels.

De tentoongestelde kunstwerken zijn groot, betoverend en bijzonder gedetailleerd. Dat laatste valt op in de waaier en dansjurk van het beeld ‘Zhai-Liza‘ en in de kraag van ‘Maurice‘.

Met schaduw en licht, met zachte tonen creëert Hans Op de Beeck eigenlijk een droomwereld. Nachtreis is naar mijn gevoel kunst die je niet alleen ziet, maar vooral voelt. Ik raad je aan om deze reis niet te missen.

Lens op de Mens

Het internationaal fotofestival Lens op de Mens in Pelt is een unieke tentoonstelling die portretfotografie letterlijk in de kijker zet. Het festival biedt zowel professionele fotografen als amateurs de kans om hun werk te tonen aan een breed publiek. Door de openluchtopstelling in het centrum van Pelt is een bezoek heel toegankelijk voor iedereen en dat is in deze zomertijd aardig meegenomen.

Voor dit fotofestival worden honderden foto’s geselecteerd uit de duizenden ingezonden beelden van over de hele wereld. Wat het zo sterk maakt, is niet alleen de kwaliteit van het fotowerk maar vast en zeker de intensiteit waarmee de organisatoren een visueel parcours feilloos organiseren. Lens op de Mens is niet zomaar de titel van het zomerse evenement, maar tegelijk is het een verwijzing naar de menselijke blik die in elk portret terug te vinden is.

Voor de tweede maal heeft mijn man, Jean-Paul Van den Abeele foto’s ingezonden. In een vorige editie werd een foto weerhouden, maar dit jaar werden zijn vier ingestuurde foto’s allemaal geselecteerd voor de tentoonstelling.

Dat is een prachtige erkenning van zijn talent. Ik moet toegeven dat het enorm fijn en hartverwarmend is om zijn vier beelden tussen zoveel andere mooie werken te zien hangen. We voelen ons dan ook trots en dankbaar dat zijn fotografie op zo’n mooi podium getoond mag worden.

Je kan deze openluchttentoonstelling nog tot 28 september bezoeken. Je zal zeker geraakt worden tijdens je wandelparcours door de krachtige of fragiele, pure en realistische of kwetsbare Lens-op-de-Mens-foto’s.